Home / Nieuws / Sim-only VS abonnement met telefoon
Het vinden van het beste mobiele abonnement kan nog weleens een hele zoektocht zijn. Hierbij moet je namelijk op veel aspecten letten om het beste abonnement te kiezen naar jouw voorkeur. Een belangrijk punt is het kiezen tussen een abonnement met telefoon of een sim-only abonnement. Wij van Mobielmakers hebben de verschillen voor je op een rijtje gezet zodat je zelf de beste keuze kan maken.
Een sim-only abonnement is een mobiel abonnement waar je geen telefoon bij krijgt. Hierbij betaal je maandelijks voor bel- en sms kosten en voor mobiele data. De smartphone moet je hierbij los aanschaffen, of je kan jouw oude telefoon nog een keer gebruiken. Het bedrag van het sim-only abonnement hangt af van meerdere factoren. Zo kan je zelf bepalen hoeveel belminuten je wil hebben en hoeveel mobiele data je kan verbruiken. Vaak kan je ook zelf de doorlooptijd bepalen en kan je kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement.
Als je een sim-only abonnement neemt zijn je maandelijkse kosten een stuk lager dan een abonnement met telefoon, omdat je hier geen extra toestelkosten voor betaald. Ook kan het zijn dat je nu helemaal goedkoper uit bent, omdat je de smartphone apart koopt. Sommige providers maken ook winst op de maandelijkse afbetaling van de telefoon.
Een abonnement met telefoon is letterlijk een mobiel abonnement waar je de telefoon bij geleverd krijgt. Je kan hierbij zelf een smartphone én gewenst abonnement uitkiezen en je kan zelfs bepalen hoeveel je per maand betaald, omdat je vaak zelf de eenmalige toestelkosten kan kiezen.
Het nemen van een abonnement met nieuwe telefoon is vooral slim als jouw oude telefoon aan vervanging toe is. Omdat je meteen een nieuwe telefoon en een abonnement krijgt, heb je meteen het hele pakket compleet en hoef je zelf verder niks te regelen. En als je goed oplet kan het goedkoper zijn dan wanneer je een telefoon los koopt, omdat sommige providers onderling afspraken maken over de prijs.
Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een abonnement?
Voordat je een nieuw abonnement afsluit is het verstandig om op een aantal zaken te letten. Zo weet je zeker wat je nodig hebt in een mobiel abonnement en wat je er precies aan hebt. Hieronder leggen we de belangrijkste aspecten voor je uit.
Als je een abonnement met telefoon afsluit, dan word je automatisch geregistreerd bij BKR. Deze registratie is verplicht en het kan zijn dat je ook nog een inkomens- en lastentoets moet afleggen die gaat over jouw geldzaken. BKR, Bureau Krediet Registratie, registreert jouw leningen om bij te houden of je alles wel kan afbetalen. Dit noemen ze een positieve registratie. Wanneer je niet op tijd betaald, dan wordt jouw registratie omgezet in een negatieve registratie en kan deze lening en jouw aankomende leningen geweigerd worden.
Als je een sim-only abonnement afsluit dan is er geen BKR-registratie nodig. Je sluit dan namelijk geen lening af en je hoeft hier dus verder geen moeite voor te doen. Hierbij koop je dan dus een telefoon apart, waarbij je het volledige bedrag wel in één keer moet betalen.
Het belangrijkste onderdeel van het uitkiezen van een mobiel abonnement is je eigen persoonlijke voorkeur. Zet voordat je een abonnement afsluit eerst al jouw wensen op een rijtje. Denk hierbij aan welke telefoon je wil, welke provider jouw voorkeur heeft en hoeveel geld je wil uitgeven. Neem hierbij ook zeker de BKR-registratie in overweging. Op basis hiervan kan je de beste keuze maken.
Twijfel je nog over de keuze van jouw mobiele abonnement? Dan kunnen wij van Mobielmakers je helpen. We sluiten bij Mobielmakers ook mobiele abonnementen af en geven je onafhankelijk advies over het beste abonnement voor jou. Neem contact met ons op, of kom langs bij onze winkel in Haaksbergen. Onze medewerkers staan daar klaar om je verder te helpen.